Introduction to the Bardos – the different states og life and death

Entrance: By donation

In Tibetan Buddhism the continuous cycle of life and death is explained in terms of four so called Bardos.These sum up the state of this life from conception to death sets in, the confusing and disintegrating process of dying, the experience of the Dharmadhatu (the absolute dimension) and the process of taking on a new birth.
The Bardo of dying describes the disintegration of the bodily elements and the visions and perceptions of the dying person. Although scary and confusing to most, is also regarded as a great opportunity for attaining a good rebirth or even liberation. – That is as provided one is able to recognize the various appearances, as ones own mind- without getting scared or confused

Hence, many Buddhist sadhanas are performed for the purpose of becoming familiar with the various appearances of ones own mind as well as with the absolute, the Dharmadhatu – and thereby seize this opportunity, which occurs after death. Likewise, there are many rituals of sadhanas performed for the dying person in order to guide him or her safely through the confusion of death and towards a positive rebirth. The Bardo teachings might help us consider how to best care for the dying – and also how to best spend our own precious time.

For more info:
dolpotulku.org

Dolpo Tulku Rinpoche, Sherab Zangpo, ble født i 1982 i Dolpo, Nepal nær grensen til Tibet. Som niåring begynte han sitt liv som munk i Kanying shedrup Ling Klosteret i Kathmandu. Han ble raskt gjenkjent som en reinkarnert Lama (Tulku) av Dilgo Khyentse Rinpoche, tantrisk mester, overhode for Nyigma skolen innen Tibetansk Buddhisme, og en av vår tids viktigste lamaer.

Det var i hans kloster at han i 1994 ble offisielt kronet som Tulku, med tittelen Rinpoche. Han ble da spirituell leder og veileder for tre klostre, deres tilhørende retreatsentre og folket i hjemregionen Dolpo.

Bare femten år gammel begynnte Dolp Tulku sin formelle monastiske utdannelse ved det prestisjetunge Nyigma Nagyur institute i Namdroling klosteret, Sør India. I ti år studerte han Buddhas lære gjennom inngående studier i Sutras og Tantras samt logikk og debatt. Han studerte også Tibetansk litteratur, poesi og historie.

Med glimrende resultater i alle fag ble han etter fullført eksamen selv lærer ved instituttet, og han har siden den tid avansert til tilsvarende en vestlig professorgrad. Etter å ha studert tantriske riter og ritualer påtok han seg ansvaret som Vajracharya, tantrisk mester. I tråd med initiering gitt av Penor Rinpoche, underviser han nå studenter i praksiser fra Namchö Syklusen av Tantras, som kombinerer Mahamudra og Dzogchen praksiser.

I 2008 vendte han for første gang hjem til Dolpo etter 17 år – for å besøke sine klostre og bli kronet der. Han ble fulgt av et Tysk filmteam som produserte den prisbelønte dokumentarfilmen “Dolpo Tulku – Return to the Himalayas.”

I ettertid har Rinpoche i utstrakt grad reist og i Europa og Asia der han underviser i Buddhistisk filosofi, snakker offentlig over temaet “mind training” og avholder seminarer om stress og utbrenthet. Han er også opptatt av å spre oppmerksomhet rundt situasjonen i Dolpo, og har siden 2007 initiert prosjekter i Dolpo sammen med lokalbefolkningen. Hans organisasjon, The Dolpo Tulku Charitable Foundation, har som mål å utbedre helse og utdanninstilbudet samt å ta vare på miljøet i regionen.

KarmaTashiLingBuddhistsamfunn

www.ktl.no